Diéty pri Astme

Diéty pri AstmeOtázka: môžu niektoré potraviny zhoršovať, alebo vyvolať príznaky astmy? Existujú potraviny ktorým by som sa mal/mala vyhnúť keď mám diagnostikovanú astmu.

„Vedecké, klinické štúdie nepoukazujú jednoznačne na súvislosť medzi určitými potravinami a zhoršovaním astmy, ale napriek tomu tu existujú veľmi dôležité odporúčania čo sa týka potravín, ktoré by sme si mali zapamätať keď už máme astmu.

1) Jedzte zdravé potraviny ktoré obsahujú nasledované:

  • Vitamín D – u ľudí s alergiami a astmou sa vo väčšine prípadov našla nízka hladina vitamínu D.  Dajte si zmerať hladinu vitamínu D a potom podľa toho výsledku sa snažte udržať ju v norme, či už prostredníctvom potravín ktoré prirodzene obsahujú vysokú hladinu vitamínu D (neverte úplne potravinám kde je umelo dodaný – môže ísť len o reklamný ťah). Dôležitejšie je zvýšené slnenie. Stačí 10-15 minút 3x do týždňa, bez použitia ochranného faktora (vtedy sa v koži netvorí) od mája do októbra.
  • Ovocie a zeleninu – hlavne s vysokým obsahom antioxidantov ako je vitamín C,E a flavonoidov.  Majú protizápalový efekt a môžu zlepšiť vašu astmu a predchádzať jej zhoršeniam.
  • Ryby (hlavne morské) a iné zdroje Omega 3 mastných kyselín, môžu mať tiež pri astme protizápalový efekt a tým znižovať frekvenciu záchvatov.

2) Vyhnite sa jedlám ktoré obsahujú sulfity:

Niektoré  štúdie poukazujú na súvislosť medzi sulfitmi – ktoré slúžia ako konzervačné prídavky do jedla – môžu spúšťať astmatické záchvaty u tých ktorí mali diagnostikovanú stredne ťažkú až ťažkú astmu. Sulfity sa nachádzajú vo víne (hlavne červené), sušenom ovocí, zaváraná zelenina, (kyslé uhorky ai.), krevety  a ochucovadlá.
Sulfity sa môžu vyskytovať aj prirodzene (nie dodané) napríklad v špargli, cesnaku, kukuričnom škrobe a sóji.
Sulfity nájdeme v potravinových prídavkoch s týmito označeniami: Sodium sulfit, sodium metabisulfit, kálium bisulfit, kálium metabisulfit.  Každopádne nie každý čo má astmu reaguje negatívne na tieto látky. Ak máte pocit, že reagujete na sulfity, zaveďte si potravinový denník, sledujte to a následne sa vyhýbajte potravinám s týmito látkami aby ste zistili či sa vaše príznaky astmy zlepšili.

3) Ak vám zistili alergiu na niektoré potraviny, výhýbajte sa týmto potravinám ktoré obsahujú váš alergén.
Náhodné požitie takejto potraviny, na ktorú máte dokázanú skutočnú – IgE mediovanú alergiu, môže viesť k miernym až ťažkým prejavom celkovej alergickej reakcie, kam patria aj príznaky astmy ako je kašeľ, piskoty, sťažené dýchanie a pocit stiahnutia hrudníka(priedušiek).

4) Udržujte si optimálnu hmotnosť.
Obezita a priberanie na váhe môžu zhoršovať astmu dvoma mechanizmami. Veľké brucho a tuk tlačia bránicu vyššie a tým znižujú kapacitu pľúc. Bolo zistené že samotné tukové bunky vylučujú zápalové látky ktoré zhoršujú astmatický zápal. Čím viac tukových buniek máte(čim máte vyššie BMI), tým je koncentrácia týchto zápalových látok v krvi vyššia. V neposlednom rade nosíte so sebou navyše 5-10-30kg čo zvyšuje aj nároky na prácu vašich pľúc.

Modifikované a doplnené údaje Dr. Hruškovičom ml. podľa článku Neeta Ogden, MD, FACAAI, hlavného alergologa a imunologa, Edison, New Jersey. Z prednášky American College of Allergy, Asthma & Immunology (ACAAI).